Mariska van Zutven

Tonny Geelen





Door haar voormalige studenten wordt Tonny ook wel 'de Tilburgse Diva' genoemd.

In April 2010 leer ik Tonny Geelen kennen, samen met haar goede vriendin Greet de Cock, is Tonny mede-oprichtster van dansschool Pirouette in Tilburg. Deze dansschool zal later fuseren tot de Dansacademie zoals wij die nu in Tilburg kennen.

In het voortraject van deze expositie zocht ik naar Tilburgers wiens leven zich verbonden had met dat van onze schouwburg. Ik kwam bij Tonny en het Tilburgse dansonderwijs terecht. De schouwburg en dansacademie zitten ondertussen, via de concertzaal, aan elkaar vergroeid.

Ergens, zo dacht ik, zijn er mensen geweest, 50 jaar geleden, die aan het begin van die vruchtbare relatie hebben gestaan en geploeterd hebben voor een plek waar zij hun vak met passie konden uitvoeren. Tonny is zo iemand. Ze had een ambitie en kreeg de mogelijkheden hier in Tilburg.

Het ontstaan van de schouwburg moet de Tilburgse cultuurdragers van de jaren '60 ( en ook later) de energie hebben gegeven om hun passie maximaal uit te dragen. Ik houd wel van die vaandeldragers, van het soort mensen wat ergens écht voor gaat. Zulke mensen wil ik bedanken, die wil ik koesteren en op een sokkel zetten.

Tegelijkertijd zie ik het verschil tussen wat de tijd met mensen doet of met een instellingen zoals de schouwburg; Ik zie bij Tonny geen verandering in haar geest, maar wel in de mogelijkheden van het lichaam. Terwijl een schouwburg, haar vorm behoudt én moderniseert én vernieuwt én een en al vitaliteit ademt.